Kilka dni temu podczas jazdy moją Astrą (silnik 1,6 16V 105 KM kod silnika Z16XEP) pojawiła mi się żółta kontrolka przedstawiająca samochodu z kluczem.
Samochód zaczął momentami szarpać, co można było porównać do chwilowej pracy na 3-cylindrach. Niestety po kilkunastu pokonanych kilometrach zapaliła się już takżę kontrolka silnika tzw. z ang. check engine. To oznaczało jedno - czas poważnie zając się problemem.
Postanowiłem wykonać prostą "diagnostykę" za pomocą
metody gaz-hamulec, o której pisałem już we wcześniejszym wpisie -
link. Wykazała ona błąd o nr ECU035300 pochodzący z modułu silnika. Po podpięciu pod profesjonalny tester usterka została potwierdzona.
Błąd P0353 oznacza m.in.:
- P0353 | Ignition Coil C Pri/Sec Circ Error | Silnik / napęd |
- P0353 | Ignition Coil C Primary/Secondary Circuit Malfunction | Silnik / napęd |
- P0353 | Ignition Coil Cylinder 3 Circuit High Voltage B-027 | Silnik / napęd |
- P0353 | Ignition Coil Cylinder 3 Circuit High Voltage C-016 | Silnik / napęd |
- P0353 | Ignition Coil Cylinder 3 Circuit High Voltage C-018 | Silnik / napęd |
- P0353 | Ignition Coil Cylinder 3 Circuit Malfunction B-023 | Silnik / napęd |
- P0353 | Ignition Coil Cylinder 3 Circuit Range/Performance B-026 | Silnik / napęd |
- P0353 | Ignition Coil Cylinder 3 Circuit Range/Performance B-027 | Silnik / napęd |
- P0353 | Ignition Coil Cylinder 3 Circuit Range/Performance B-028 | Silnik / napęd |
- P0353 | Obwód pierwotny/wtórny cewki zapłonowej C - usterka | Silnik / napęd |
Mieliśmy tu zatem problem z iskrą na trzecim cylindrze, a właściwie z jej brakiem. Powodem tego stanu rzecz była w moim przypadku awaria cewki zapłonowej. Niestety w silniku Z16XEP cewka występuje jako cały moduł obsługujący wszystkie cylindry.
Prawdopodobną przyczyną awarii cewki zapłonowej był fatalny stan świec zapłonowych. W związku z tym postanowiłem wymienić ja na nowe firmy BERU.
Przybliżone koszty w serwisie:
Cewka 250-500 zł
Świece: 60-100 zł
Robocizna: 100-150 zł
Stopień trudności (1-10 - gdzie 1 to najłatwiejszy): 3 - naprawę można wykonać samodzielnie
Uwaga na przyszłość:
W silniku benzynowym, gdzie moduł cewki obsługuje wszystkie cylindry warto pilnować termin kontroli i wymiany świec zapłonowych. Zaniedbanie tego elementu może spowodować awarie cewki, a ta niestety jest droga. Świece do tego modelu dla odmiany są bardzo tanie, warto je zatem częściej wymieniać tym bardziej że wymiana jest prosta i nieskomplikowana.