poniedziałek, 6 lipca 2015

Jak wymienić filtr kabinowy (przciwpyłowy) w Oplu Astra H

Wiosna i początek lata to idealna pora na okresową wymianę filtra klimatyzacji, który odpowiada za jakość powietrza dostarczanego do przedziału pasażerskiego. Z racji niskiej ceny zalecam jego wymianę co roku. Filtr jest produkowany przez wielu producentów i dostępny jest praktycznie od ręki w każdej większej hurtowi motoryzacyjnej. Ja za swój zapłaciłem niecałe 20 złotych.



Filtr kabinowym w Astrze H znajduje się pod deską rozdzielczą. Aby się do niego dostać musimy zdemontować schowek. Operacja wymiany nie należy wbrew pozorom do trudny. Potrzebujemy do tego podstawowych narzędzi takich jak:
- wkrętak typu Torx 25
- wkrętak typu Torx 20
- klucz nasadowy z grzechotką 5,5 

1. W pierwszej kolejności demontujemy schowek odkręcając 4 śruby mocujące - Torx 20. 


2. W dalszej kolejności wyjmujemy schowek i odpinamy wtyczkę jego oświetlenia.


3. Po wyjęciu schowka po lewej stronie zobaczymy obudowę filtra. Aby wyjąć filtr musimy odkręcić 3 srebrne śruby za pomocą klucza nasadowego 5,5



4. Aby zdjąć nakładkę obudowy filtra musimy jeszcze wyczepić ją z zatrzasków delikatnie podważając. 



5. Aby ułatwić sobie wyjęcie i włożenie wkładu filtrującego możemy także zdemontować dolną osłonę deski rozdzielczej. Osłona ta jest zamocowana za pomocą dwóch zatrzasków obrotowych. 




6. Możemy także odkręcić kanał powietrzny za pomocą wkrętaka Torx 25


7. Teraz możemy zabrać się za wymianę filtra. Na zdjęciach widać, że poprzedni właściciel/mechanik wsadzał filtr na siłę przez co jest cały zdeformowany. 



8. Delikatnie wsadzamy nowy filtr (pamiętając o odpowiednim ułożeniu w kierunku przepływu powietrza) delikatnie go przesuwając i popychając 



9. Zamykamy obudowę i składamy resztę elementów w kolejności odwrotnej.
10. Cieszymy się z dobrze wykonanej roboty.

15 komentarzy:

  1. Cześć,
    dzięki za poradnik. Sam przymierzam się niebawem do wymiany filtra kabinowego. Nie mam jednak tych wszystkich niezbędnych kluczy. Gdzie i w jakiej cenie można nabyć taki zestaw jak masz na pierwszym zdjęciu? Jeśli w nim wszystko jest oczywiście :) Pozdrawiam i proszę o odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  2. Taki zestaw podstawowych narzędzi dostaniesz np. w tesco. Warto też poszukać coś na allegro

    http://allegro.pl/narzedzia-i-sprzet-warsztatowy-narzedzia-reczne-252622?string=zestaw%20narz%C4%99dzi&price_to=100&bmatch=engagement-v6-promo-sm-sqm-dyn-v2-aut-1-3-0907&search_scope=category-18554&order=qd

    W okolicach 70 zł można kupić już coś fajnego

    OdpowiedzUsuń
  3. Chce mieć tylko to co jest potrzebne do wymiany filtra kabinowego i filtra powietrza. Czyli torx 20, 25 i nasadki 5,5 i 7. Zauważyłem u Ciebie fajny zestaw i myślałem, że kupiłeś go gdzieś konkretnie i ja też tam kupię :) Nie potrzebuję wielu bajerów, bo na razie chcę te filtry zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten zestaw pochodzi chyba z TESCO kupowałem go dość dawno temu

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za informację. Mam nadzieję, że niczego nie połamię ani nie popsuję przy wymianie filtrów :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wymieniałeś te filtry na oryginalne? Możesz jakieś polecić? Do klimy dawałeś z węglem aktywnym? :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jest tam kto? :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Doskonały poradnik i bardzo pomocne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  9. Jaki nr GM ma ta pokrywa filtra mocowana na zatrzaski i trzy śruby 5,5 mm?

    OdpowiedzUsuń
  10. Polecam stosowanie oryginalnych filtrów z węglem aktywnym

    OdpowiedzUsuń
  11. PODSTAWOWA KWESTIA, która nie została zawarta w poradniku...
    Debilne rozwiązanie konstrukcyjne umiejscowienia filtra powoduje, iż przy jego wsuwaniu, musimy jednocześnie pomagać sobie od tyłu ręką, aby trafił w GÓRNĄ prowadnicę (co jest cholernie trudne i niewygodne, bo zaczyna się ona dużo głębiej, niż prowadnica dolna- tu ten bezsens), jeśli tego nie zrobimy, filtr osiądzie krzywo lub się po prostu zegnie, jak na zdjęciach, o co nie trudno.
    O wymianie żarówek świateł dziennych i przykrótkich kablach ich gniazd nie wspomnę.
    Ps. I te śruby 5,5....

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam, ja właśnie włożyłem na siłę i próbowałem go naprostowac ale nic z tego (filtr nie chce się przepychać dalej bo zagiął się na listwie górnej i trochę dolnej i jak popycham to tylko się wygina) . Pytanie tylko czy tak może być, bo z tego co widać tutaj to wymiana była po zużyciu filtra a nie np. z powodu syfu który wpadał

    OdpowiedzUsuń
  13. W porównaniu do innych samochodów, w astrze dostęp do kabinowego jest tragiczny. W moim drugim samochodzie wymiana trwa 30 sekund

    OdpowiedzUsuń
  14. Przede wszystkim warto wiedzieć, że są również takie momenty, że naszego auta po prostu nie warto naprawiać. Jak dla mnie bardzo ważną opcją jest to aby jak coś to oddać pojazd do kasacji w https://kasacja-sandomierz.pl/ i takie rozwiązanie uważam za słuszne.

    OdpowiedzUsuń
  15. Kolejny wpis, kiedy pokazujesz wszystko krok po kroku. Dzięki wielkie! Dobra robota!

    OdpowiedzUsuń